Wierzyca - opis szczegółowy
Rzeka Wierzyca jest lewobrzeżnym dopływem Wisły, uchodzącym do niej w Gniewie. Jej długość wynosi 160 km. Jej źródła leżą na Pojezierzu Kaszubskim, niedaleko Będomina, w którym znajduje się dworek Wybickich - Muzeum Hymnu Polskiego. W przeważającej części swego biegu płynie przez Kociewie, region przede wszystkim etniczno-kulturowy.
Nazwa rzeki pochodzi od słowa „ver”: wilgoć i przyrostka „issa”, typowego dla języka Wenedów, przybyłych na te tereny w II wieku p.n.e. W XII w. odnotowano rzekę w dokumentach, określając mianem „Verissa”. Dla kajaka dostępna od Klincza Wielkiego. Zasadniczo brak jest utrudnień powodowanych stanem wody. Spadek na szlaku wynosi przeciętnie około 1‰.
Wierzyca jest szlakiem o charakterze nizinnym, prowadzącym przez tereny łąkowe i leśne. Przeszkody na trasie stanowią jazy i elektrownie, niskie kładki, zwalone drzewa, dające się jednak w większości ominąć i gałęzie zwieszające się nad nurtem. O miejsce na biwak dla większych grup nie jest łatwo.
Jest to w większości biegu szlak łatwy (ZWB), nieco trudny (ZWC) na odcinkach za Nową Kiszewą, przed i za Zamkiem Kiszewskim, od ujścia Wietcisy do ujścia Węgiermucy i od Brodzkich Młynów do ujścia, uciążliwy (U4). Jest to szlak malowniczy(**), najpiękniejsza część to odludny odcinek od Bożepola Szlacheckiego do Starogardu Gdańskiego oraz okolice Klonówki.
Cały szlak można przebyć w ciągu 7 dni.
- 146,0
- Wielki Klincz, most drogowy; można się wodować na prawym brzegu powyżej mostu przy progu dawnego młyna, możliwy biwak w miejscu wodowania. Pod mostem kamieniste płytkie bystrze, metalowa rura tuż nad wodą - przeciąganie kajaka. Rzeka szerokości 2 - 3 metry o żwawym nurcie, na brzegach olchy, gałęzie nisko nad wodą. Wokół łąki. Do jeziora Wierzysko 2 godziny.
- 144,5
- most kolejowy. Około kilometra dalej niski mostek betonowy. W lesie poniżej możliwość biwakowania na przyleśnych łąkach.
- 142,0
- most kolejowy i betonowy mostek drogowy, pod nimi długie, płytkie, kamieniste bystrze - holowanie kajaka.
- 141,0
- ujście do jeziora Wierzysko, zarośnięte trzciną. W pobliżu północnego brzegu jeziora miasto Kościerzyna.
- 140,0
- wypływ uregulowanej rzeki z jeziora. Nurt nieznaczny. Most wśród lasu. Po wypłynięciu z lasu kolejne dwa mostki i most kolejowy. Na łąkach dość częste zabudowania, w tym także letniskowe. Most drogowy.
- 134,1
- ujście rzeki do jeziora Zagnanie. Na lewym brzegu miejscowość Wielki Podleś z ceglaną wieżą kościoła. Na cyplu możliwość biwakowania. Płynąć wzdłuż prawego brzegu.
- 133,0
- wypływ Wierzycy w trzcinach. Most drogowy w Stawiskach, za kolejnym mostem jaz. Spławiać kajaki - najbezpieczniej prawą odnogą. W pobliżu sklep. Odcinek łąkowo-leśny, trzy mostki.
- 127,5
- Nowa Kiszewa, most drogowy, tartak. Przenoska 50 m: lądować z prawej strony zbiornika, przenosić przez most na lewo i wodować z lewej strony. Obok sklep. Kolejny most, pod nim bystrze. Szybki leśny odcinek: zwalone drzewa, ostre zakręty, głazy. Po wypłynięciu z lasu rzeka uspokaja się.
- 124,0
- Nowy Bukowiec, dwa mosty.
- 121,2
- Stary Bukowiec, dawny młyn. Przenoska 50 m: lądować między jazami na wyspie, niewygodnie - przy brzegu drewniane pale, wodować na prawej odnodze. W pobliżu sklep. Malowniczy leśny odcinek. Woda przezroczysta, dno piaszczyste. Niski mostek.
- 118,5
- z prawej strony ujście dopływu z jez. Przywłoczno - do jeziora około 700 m pod prąd strugą o zielonkawej wodzie.
- 118,0
- Ruda, gospodarstwo rybne na terenie dawnego młyna. Przenoska ok. 120 m: wysiadać na kładkę przy budynku, przenosić przez drogę, lewą stroną wzdłuż budynków i dalej na wprost przez drzewa i łąkę nad rzekę.
- 116,4
- Bartoszylas, most.
- 115,6
- z prawej strony ujście strugi z jez. Krąg, długości około 300 m. Dwa niskie mostki. Rzeka płynie wśród łąk. Z lewej szeroki nasyp nie zrealizowanej linii kolejowej.
- 111,0
- Stara Kiszewa, most drogowy, obok neogotycki kościół z XIX w. Sklepy. Prąd szybki, kamieniste bystrza.
- 109,0
- Zamek Kiszewski, most, jazy, mała elektrownia wodna. Przenoska 130 m do połączenia odnóg, na połączeniu możliwy biwak. Nad zbiornikiem elektrowni na lewym brzegu pozostałości zamku krzyżackiego, zachowane mury przedzamcza, brama przebudowana w stylu renesansowym i dworek z XIX w. Można je zwiedzać za opłatą po uzgodnieniu z obecnym właścicielem terenu - dzwonek przy bramie. Odcinek o bystrym nurcie.
- 107,0
- z lewej strony ujście rzeki Małej Wierzycy, zwanej też Kaczynką, stanowiącej alternatywny dla dotychczasowego odcinka Wierzycy szlak kajakowy dostępny od jez. Gatno (do ujścia 21 km).
- 105,5
- Bożepole Szlacheckie, most. Odcinek leśny, na brzegach las, leszczyny. Kładka.
- 102,5
- Górne Maliki, most.
- 101,6
- z prawej strony ujście dopływu z jezior Czyżon, Wielkie i Struga, do jez. Czyżon 500 m.
- 101,3
- Dolne Maliki, most. Rzeka meandruje wśród łąk i oddalonych od niej, porastających zbocza doliny lasów. Piękny, odludny odcinek aż do ujścia Wietcisy.
- 96,0
- Pogódki, most drogowy. Na prawym brzegu kościół poewangelicki, neogotycki, na lewym brzegu katolicki barokowy z początku XVIIIw., z jednolitym barokowo-rokokowym wyposażeniem. Sklepy. Niska kładka.
- 94,0
- most na drodze z Pogódek do wsi Jaroszewy.
- 85,6
- ujście rzeki Wietcisy z lewej strony, stanowiącej szlak kajakowy długości 25 km od wsi Lubieszyn. Most drogowy. Za nim z lewej strony możliwy biwak. Rzeka przyspiesza, pojawiają się zwalone drzewa i głazy w korycie.
- 81,6
- Czarnocińskie Piece, elektrownia wodna. Przenoska prawą stroną 80 m: lądować przy betonowym nabrzeżu zbiornika. Możliwy biwak po uzgodnieniu z obsługą elektrowni. Niżej wiadukt nieczynnej linii kolejowej i most drogowy w miejsowości Zapowiednik. Aż do Starogardu Gdańskiego las, bystrza, zwalone drzewa. Odcinek ten pokonujemy w około 3 - 4 godziny.
- 77,0
- Bączek, most drogowy.
- 69,0
- Kręgski Młyn, most drogowy. Z prawej strony ładna łączka - możliwość biwakowania po uzgodnieniu z właścicielem terenu. Po około kilometrze most kolejowy.
- 65,5
- most kolejowy. Budowana jest przy nim zapora elektrowni, która spiętrzy wody Wierzycy. Przed mostem - bystrze. Z prawej strony ujście rzeki Piesienicy - szlaku kajakowego o długości 17 km od jez. Niedackiego, dostępnego na całej długości jedynie przy bardzo wysokim stanie wody.
- 62,5
- pierwszy most drogowy w Starogardzie Gdańskim. Dalej przy mostku w parku stanica wodna ZHP; drużyna wodna ZHP w Starogardzie została założona została już w 1935 roku.
- 61,2
- Starogard Gdański, most drogowy w centrum miasta. Z prawej strony starówka: Baszta Gdańska z Muzeum Ziemi Kociewskiej i inne pozostałości murów obronnych, kościół gotycki św. Mateusza ze świetnymi szczytami oraz cennym freskiem Sądu Ostatecznego z XV w. nad łukiem tęczowym, ratusz staromiejski z XIX w., kamieniczki, kościół neogotycki św. Katarzyny. Muzea.
Rozwidlenie odnóg, w prawo odchodzi kanał do elektrowni. Przenoska około 80 m. Wodować przed jazami z lewej strony w wyrwie w betonowym nabrzeżu, przenieść kajak nad metalową barierką na ścieżkę parkową i przez przejście dla pieszych przez szosę na rzekę. Do połączenia odnóg kamieniste mielizny. Most drogowy. Przed połączeniem odnóg niewysoki próg - spławić kajaki lub ostrożnie spływać. - 60,0
- most kolejowy. Rzeka zanieczyszczona ściekami aż do Owidza.
- 56,0
- Owidz, most drewniany. Kilkaset metrów dalej elektrownia wodna w Owidzkim Młynie. Przenoska prawą stroną 80 m przez teren zakładu po uzgodnieniu z jego obsługą otwarcia bramy wyjściowej. Wodowanie niewygodne z betonowego nabrzeża za budynkiem elektrowni. Malowniczy i nieco trudny odcinek. Aż do Kolinckiego Młyna prąd szybki, w nurcie pnie drzew, krzaki wierzb nisko nad wodą. Brzegi muliste, zadrzewione.
- 51,0
- Barchnowy, most drewniany.
- 43,0
- Kolincki Młyn, elektrownia wodna na końcu sporego stawu. Przenoska prawą stroną przy jazach stromo w dół około 50 m. Wodowanie niewygodne z kamienistego, zachwaszczonego nabrzeża. Przed połączeniem z kanałem elektrowni betonowy stopień wodny - spuszczanie kajaków. Za połączeniem odnóg most drogowy. Bardzo malowniczo, las na brzegach, bystrza wymagające uwagi, zwalone drzewa. Na prawym brzegu niewidoczna z rzeki wieś Klonówka.
- 40,5
- most drogowy, za nim spad wody po dawnym spiętrzeniu młyńskim. Można spływać. W dalszym ciągu sporo zwalonych drzew, nurt bystry. Na lewym brzegu rozległe lasy.
- 35,5
- Rajkowski Młyn, most drogowy. Dalej dwa drewniane mostki, pierwszy częściowo zniszczony. Za drugim mostkiem na lewym brzegu ładne miejsce na biwak z dobrym dostępem do wody. Wierzby zarastają znaczną część nurtu.
- 33,0
- ujście rzeczki Węgiermucy z prawej strony. Odtąd aż do Pelplina brak poważniejszych przeszkód. Pod lasem sosnowym z lewej strony ładne miejsce na biwak i kąpiel. Rzeka płynie wśród łąk.
- 30,0
- Dębina, zniszczony drewniany most. Około 1,5 km przed Pelplinem przy lewym brzegu „Diabelski Kamień” - według podania diabeł niósł go, by zniszczyć katedrę w Pelplinie, ale nie zdążył tego zrobić przed porannym biciem w dzwony i upuścił głaz do rzeki. Most drewniany na początku miasteczka.
- 25,5
- Pelplin, jaz, przenoska prawym brzegiem 20 m. Za zastawkami płytko, holowanie kajaków. Most drogowy. Z lewej strony monumentalna ceglana katedra gotycka, jedna z najcenniejszych w Polsce - zwiedzanie po zgłoszeniu się przy furcie seminarium. Dwa mosty drogowe, za drugim bystrze.
- 24,0
- most kolejowy, pod nim bystrze. Na prawym brzegu wieś Rożental, dalej - laski.
- 16,7
- Stocki Młyn, elektrownia wodna. Z prawej wieś Kulice. Przenoska prawą stroną przez drogę i stromo w dół obok jazów. Holowanie kajaków po rumowisku, mało wody aż do połączenia z kanałem z elektrowni. Obfite zadrzewienie przybrzeżne, przeszkód mało.
- 10,5
- ujście rzeczki Janki z prawej strony.
- 9,0
- Brody, most drogowy. Wysokie, połogie lewe zbocza doliny.
- 5,0
- most kolejowy, kilkaset metrów za nim elektrownia w Brodzkich Młynach. Przenoska prawą stroną przez drogę 60 m. Bystrza, zwalone drzewa, nurt pod gałęziami wierzb. Ostatni dość trudny odcinek.
- 1,2
- Gniew, most na drodze nr 1. Pod nim bystrze. Kilkaset metrów dalej most drewniany, przy którym najdogodniej zakończyć spływ. W pobliżu zabytkowe centrum Gniewu: zamek krzyżacki, ratusz, gotycki kościół i kamieniczki.
- 0,0 »
- ujście Wierzycy do Wisły, zaraz za nim prom na Wiśle.
Opisu szlaku dokonano na podstawie spływów z Wielkiego Klincza do Starogardu Gdańskiego (sierpień 2004) oraz z Kręgskiego Młyna do Gniewu (lipiec 2005).
Literatura: B. Jastrzębski, Turystyczne szlaki wodne Polski, Warszawa 1960; Z. Wrześniowski, M. Sperski, Kajakiem po wodach Pomorza Zachodniego, Część północna i wschodnia, Warszawa 1971; J. Milewski, Pojezierze Kociewskie i okolice, Gdańsk 1984; Mapa Topograficzna Polski wyd. Zarządu Topograficznego Sztabu Gen. WP skala 1:100 000.