Wel - opis szczegółowy
Wel jest lewobrzeżnym dopływem Drwęcy. Jego długość to 118 km. W źródłowym odcinku zwany jest Wielką Wkrą. Fakt ten tłumaczy się w ten sposób, że odcinek rzeki do Ciborza do XV wieku stanowił górny bieg rzeki Wkry. Przeprowadzone wówczas przez Krzyżaków prace (skierowanie wód górnej Wkry do Lidzbarka i płynącego stamtąd Welu) spowodowały, że sieć rzeczna w tym rejonie została ukształtowana w sposób obecny. Dla kajaka dostępny od jeziora Dąbrowa Wielka przepływa przez 10 jezior i uchodzi do Drwęcy w Bratianie. Jest to szlak urozmaicony o charakterze nizinnym z krótkimi odcinkami o charakterze górskim. Brzegi na znacznych odcinkach zalesione. Średnio spadek na szlaku wynosi około 0,9‰, jednakże na odcinkach przełomowych jest większy i sięga 3‰.
Szlak w górnym biegu - do jeziora Rumian i dolnym - od Ciborza nieco trudny (ZWB - ZWC, na krótkich odcinkach WW I), w środkowym bardzo łatwy (ZWA); w górnej części do Grabacza oraz w dolnej od Ciborza dość uciążliwy (U3) z uwagi na przenoski przez stopnie wodne i zwalone drzewa, w środkowej części między Grabaczem a Ciborzem nieuciążliwy (U 1); malowniczy (**).
Na przebycie szlaku potrzeba 4 dni; górny odcinek do jeziora Rumian dostępny jedynie przy wyższym od przeciętnego stanie wody, przy niskim konieczne długotrwałe holowanie.
- 102,8
- Kolborno nad południową częścią jeziora Dąbrowa Wielka. Można zacząć spływ stąd albo ze wsi Samin w północnej części jeziora albo z Dąbrówna przy wypływie rzeki z jeziora.
- 99,4
- Dąbrówno, wypływ rzeki z jeziora. Pięćsetmetrowy odcinek rzeki łączy jezioro Dąbrowa Wielka i Mała. W Dąbrównie warto zobaczyć resztki zamku i murów obronnych oraz gotycki kościół.
- 96,9
- Wypływ rzeki z jeziora Dąbrowa Mała. Młyn, uciążliwa przenoska prawym brzegiem wokół ogrodzenia około 500 m. Na brzegach łąki.
- 95,4
- Jezioro Pancerz, niewielki zbiornik wodny.
- 93,2
- Wądzyn, most drogowy, pod nim bystrze. Zaczyna się bardzo malowniczy i nieco trudny odcinek (WW I, ***). Na brzegach las, w korycie bystrza i zwalone drzewa. Na prawym brzegu zabudowania, w lewo odejście kanału. Płynąć w prawo spływając z kamiennego progu. Rzeka płynie wąską i krętą bystrzyną o znacznym spadku przez olchowy las, tworząc progi na zwalonych pniach. Po krótkim spokojniejszym odcinku wśród łąk ponownie liczne bystrza i progi.
- 90,2
- Most na drodze Szczupliny - Grzybin. Łąki, rzeka uspokaja się. Las.
- 85,1
- Most na drodze Dąbrówno - Tuczki. Kilkaset metrów dalej rzeka wpływa do jeziora Rumian o wysokich, pagórkowatych brzegach z rzadkim zadrzewieniem.
- 83,8
- Wypływ rzeki z jeziora. Most. Brzegi podmokłe. Przeszkód brak.
- 80,0
- Jezioro Zarybinek, nad nim wieś Rybno.
- 79,2
- Wypływ rzeki z jeziora. Nurt nikły, szeroko. Na lewym brzegu wieś Tuczki. Mosty drogowy i kolejowy.
- 76,0
- Tuczki, młyn, przenoska lewą stroną. Krótki odcinek rzeczny, który niebawem przechodzi w staw.
- 74,0
- Grabacz, wieś na prawym brzegu. Jaz wysokości 3 metry, w lewo kanał na stawy rybne, przenosić kajaki na rzekę. Nieznaczne bystrza. Przy niskiej wodzie konieczne holowanie kajaków na kilkuset metrach do pierwszego zrzutu wody ze stawów. Łąki; dalej brzegi niedostępne, porośnięte podmokłym lasem, prąd słaby.
- 69,7
- Jezioro Tarczyńskie. Na półwyspie oddzielającym je od jeziora Grądy rezerwat przyrody "Ostrów Tarczyński".
- 67,6
- Przesmyk na jezioro Grądy.
- 64,3
- Koszelewki, wypływ rzeki z jeziora Grądy, pale po starym moście. Rzeka szeroka, prąd łagodny. Most drogowy.
- 62,6
- Krótkie jezioro Zakrocz. U wypływu rzeki świetne miejsce biwakowe w lesie na prawym brzegu. Po około 2 kilometrach most drewniany.
- 58,2
- Koty, betonowy most drogowy. Rzeka na znacznych odcinkach uregulowana i wyprostowana, na brzegach laski i łąki. Mostki drogowe we wsiach Koty, Bladowo i Podcibórz. W rejonie tej ostatniej wsi nurt rzeki nieco przyspiesza, pojawiają się zwalone drzewa.
- 50,6
- Podcibórz, most kolejowy, pod nim bystrze z wysoką falą. Pod mostem drogowym kolejne bystrze.
- 50,1
- Cibórz, stanica kajakowa na prawym brzegu. Próg przy nieczynnym młynie, spływalny. Mostek. Nurt żywszy. Niewielka struga, uchodząca do Welu spod mostku z lewej strony, to miejsce, w którym zapewne dawniej wody rzeki kierowały się w stronę Wkry.
- 47,3
- Olszewo, mostek drogowy, 400 metrów dalej dawny młyn. Przepływamy obok budynku, brak śladów po spiętrzeniu. Nurt bystry, zwalone drzewa, brzegi wysokie, urwiste.
- 42,7
- Lidzbark, most drogowy, przed nim z prawej budynek dawnego młyna; w rzece w tym miejscu nieznaczne bystrza. Mosty kolejowy i drogowy. Przy jednym z kolejnych mostów młyn, przenoska prawą stroną 50 m wygodnym chodniczkiem. W mieście warto zwiedzić gotycki kościół, pozostałości murów obronnych i dawnego zamku.
- 41,0
- Jezioro Lidzbarskie, którego przepływamy około 100 m odcinek prawym brzegiem. Można zabiwakować w Lidzbarku na plaży miejskiej na południowym brzegu albo w lasach nad jeziorem. Nad częścią zachodnią jeziora zwaną również jeziorem Lidzbarskim Małym rezerwat przyrody "Klonowo".
- 40,1
- Most na drodze z Lidzbarka do Brodnicy. Rzeka płynie jarem o zboczach porośniętych lasem grądowym. Brzegi suche, później niższe, podmokłe.
- 35,3
- Kurojady, elektrownia, przenoska lewą stroną.
- 32,3
- Chełsty, most. Rzeka gwałtownie przyspiesza. Za mostem dawny młyn na prawym brzegu, w korycie rumowisko pali i głazów. Spławić kajaki lub przenieść prawą stroną naokoło młyna (lądować przed mostem). Wprawni mogą próbować spłynąć po rozpoznaniu z brzegu. Kilkusetmetrowe, silne i kręte bystrze.
- 30,1
- Po spokojniejszym odcinku wśród łąk leśny przełom, tzw. Piekło. Znaczny spadek, bystrza, zwalone drzewa, głazy (WW I). Przy wysokim stanie wody (na wodowskazie w Lidzbarku powyżej 100 cm, na wodowskazie w Kuligach powyżej 120 cm) odcinek niebezpieczny. Bardzo malowniczo (***).
- 28,5
- Straszewo, drewniany most drogowy. Nurt łagodnieje, przeszkody ustępują.
- 26,2
- Trzcin, elektrownia, przenoska przez groblę lewą stroną. Most drogowy. Nurt spokojny, na brzegach za pasem zarośli i drzew łąki. Mostek.
- 20,3
- Grodziczno, młyn. W prawo odchodzi stare, zarośnięte koryto Welu. Przenosić kajaki w lewo koło jazu na tzw. Bałwankę. Most drogowy, rozlewiska pozostałe po wydobywaniu kredy jeziornej i torfu. Na brzegach wikliny i szuwary.
- 18,1
- Jezioro Tylickie, zarastające.
- 16,5
- Wypływ z jeziora Tylickiego na prawym brzegu. Prąd słaby, liczne zwalone drzewa, brzegi strome.
- 15,3
- Połączenie ze starym korytem Welu, od Grodziczna około 7 km długości. Łąki, przybrzeżne drzewa. Most kolejowy, dalej drogowy.
- 11,7
- Kuligi, most drogowy.
- 7,5
- Jakubkowo, most drogowy. Na lewym brzegu studnia, możliwość biwakowania. Z rzadka podwodne głazy, przyspieszenia nurtu. Z prawej strony wieś Kaczek.
- 2,0
- Kaczek, elektrownia. Przenosić na rzekę w lewą stronę; przenosząc się na prawą odnogę należy jeszcze raz przenieść kajak przy jazie po zniszczonym młynie. Most drogowy.
- 0,0 »
- Bratian, most drogowy, młyn - przenoska. Wel uchodzi do Drwęcy w jej 142,5 km.
Opisu dokonano na podstawie spływów odbytych na odcinkach Cibórz - Bratian (sierpień 1992), Dąbrówno - Cibórz (maj 1995), Lidzbark - Bratian (kwiecień 2000), jezioro Rumian – Lidzbark (wrzesień 2011) i Cibórz – Trzcin (wrzesień 2017).
Literatura: E. Sperski - Drwęca i jej dorzecze, Warszawa 1974; B. Jastrzębski - Turystyczne szlaki wodne Polski, Warszawa 1960; Mapa topograficzna Polski - wyd. Sztabu Generalnego WP, skala 1:100000 i 1:200000; Marek Lityński i Jan Goleń, Szlak wodny Drwęcy, Weli i Pojezierza Brodnickiego, Warszawa 2000; Pojezierza Iławskie i Olsztyńskie - mapa turystyczna, skala 1:175000; Górznieńsko - Lidzbarski Park Krajobrazowy - mapa turystyczna, skala 1:50 000.